طراحی وب سایت مشهد

طراحی وب سایت مشهد

طراحی وب سایت مشهد

طراحی وب سایت مشهد

تفاوت هاست و دامین چیست؟

تفاوت هاست و دامین چیست؟
احتمالاً تا به حال با تبلیغات بسیار وسیع هاست و دامین مواجه شده اید و با کمی گشت و گذار در وب چیزهایی دیده اید ولی از آن سر در نیاورده اید . در مقایسه هاست و دامین ،Host به فضایی گفته می‌شود که داده‌ها و کدهای وب‌سایت بر روی آن قرار می‌گیرند و امکاناتی از قبیل دسترسی به دیتابیس، ارسال و دریافت ایمیل، اجرای کدها و … را فراهم می کند. این فضا توسط شرکت‌های هاستینگ بر روی سرورهایشان ایجاد شده و به مشتریان اجاره داده می‌شود...


برخی از خصوصیاتی که در هنگام اجاره سرویس هاستینگ باید به آن توجه داشت عبارت اند از :
· میزان فضا (Quata) : مثلا 100 مگابایت، 1 گیگابایت، …
· نوع هاست : ویندوز یا لینوکس
· کشوری که سرور هاستینگ در آن قرار دارد.
· تعداد اکانت‌های ایمیل
· تعداد دیتابیس‌ها
· میزان پهنای باند (bandwidth) : حجم اطلاعاتی که در یک ماه می‌توان ارسال و دریافت کرد.
· پشتیبانی از زبان‌های برنامه نویسی : مثل PHP, ASP و …


اصولاً بلافاصله پس از مبحث هاست ، واژه دامین مطرح می شود. مسلما جهت طراحی وب و استفاده از آن به هاست و دامین تواما نیازمندیم. دامین، دامنه یا دومین (domain) به نامی گفته می‌شود که وب‌سایت از طریق آن قابل دسترس خواهد بود. مثلا شما برای ورود به سایت گوگل باید در نوار آدرس مرورگر خود www.google.com را تایپ کنید تا وارد این سایت شوید، که به www.google.com دامین گفته می‌شود.دامین‌ها از دو بخش تشکیل شده‌اند، Name و tld . در مثال بالا google نام دامنه و .com که در انتهای دامین قرار دارد tld است. (به tld پسوند دامنه نیز گفته می‌شود).
برخی پسوندهای متداول عبارت اند از : com , net , org , ir , …


برای ثبت دامین می‌بایست از طریق شرکت‌هایی که خدمات ثبت دامین ارائه می‌دهند اقدام کنید و به این نکته توجه داشته باشید که دامنه‌ها نیز مانند هاست تاریخ انقضا دارند! بدین معنی که صاحب دامنه می‌بایست دامنه را در بازه زمانی مشخص (1 سال، 5 سال، …) تمدید کند.


W3C چیست


W3Cچیست ؟ و معتبر سازی کدها

 W3C چیست؟ W3C به معنای کنسرسیوم شبکه جهانی وب است. هدف W3C، ارائه مجموعه چهارچوب ها و استانداردهایی برای سایت ها است تا بر مشکلاتی نظیر سازگاری با مرورگرهای مختلف مورد استفاده در سراسر دنیا فایق آیند.

 استانداردها تنها یک چهارچوب بیشتر نمی باشد ولی طراحان ماهر سایت و برنامه نویسان به آنچه این سازمان می گوید بخوبی توجه می کنند. در حقیقت بسیاری از شرکتهایی که تقاضای استخدام برنامه نویسان و طراحان وب را دارند، این نکته را عنوان می کنند که کدهای نوشته شده در ساخت سایت توسط طراحان می بایست از لحاظ W3C معتبر سازی شده باشد. اگرچه برای XHTML و HTML این موضوع خیلی مرسوم است ولی اهمییت بیشتر این موضوع وقتی خواهد بود که سایت بطور کامل از CSS استفاده کند.

 "تیم برنرز  لی" شخصی بود که به زیبایی شبکه جهانی وب را در زمانی که اولین مرورگر اینترنتی خود را پیش از سال 1989 میلادی ساخت اختراع کرده است. پیشروان این صنعت بعدها کنسرسیومی را برای استانداردسازی تکنولوژیهای استفاده شده در شبکه جهانی وب بوجود آورند. بدون استانداردسازی، اینترنت، به دنیایی که هم اکنون شاهد آن هستیم تبدیل نمی شد. تعامل میان دستگاه ها و ابزارهای مختلف نیازمند رابطی استاندارد و پرتکلهای محاوره ای استاندارد برای ارسال و دریافت داده ها و اطلاعات است.

 این کار، هدف اصلی W3C است. برای انتشار استانداردی ضروری است که تمامی کامپیوترها بتوانند با یک زبان مشترک با یکدیگر صحبت کنند و تمامی مرورگرها بتوانند صفحات سایت ها را به گونه ای یکسان و مشابه نمایش دهند. کنسرسیوم همچنین آموزشهایی را به طراحان و برنامه نویسان سایت می دهد بطوریکه آنها بتوانند در کنار هم در ساخت سایتی مناسب با استانداردهای W3C کار کنند.

 نتیجه تلاشهای کنسرسیوم به اینجا رسیده است که فردی در چین با سیستم مکینتاش و یا فردی در کانادا با ویندوز XP هر دو می توانند به سایتی با هاست لینوکس در افریقای جنوبی دسترسی داشته باشند. چنانچه آن سایت با استانداردهای معتبر HTML و کدهای CSS نوشته شده باشد، صفحه می بایست در مرورگرهای مختلف و سیستمهای عامل متفاوت نتیجه ای مشابه را در پی داشته باشد.


چرا استفاده از استانداردها و کدهای معتبرسازی اهمییت دارد؟

 اگرچه تمامی مرورگرها، کدهای HTML را درک می کنند، ولی آنها اینکار را به روشی مشابه انجام نمی دهند. هر مرورگر، الویتهای خاص خود را در بکارگیری HTML و CSSدارد تا بتواند افکت تصویری مورد نظر را نمایش دهد، چراکه هیچ استانداردی در بیان آنچه که طراحان می خواهند وجود ندارد. نتیجه این امر آن است که کدی که بنظر در مرورگر اینترنت اکسپلورر بخوبی کار می کند ممکن است تا مرورگر فایرفاکس، اپرا سفری و غیره بخوبی کار نکند و یا بالعکس. متاسفانه بسیاری از طراحان، کدهای خود را تنها بر روی اینترنت اکسپلورر آزمایش کنند و 35 درصد از کل کاربرانی را که از مرورگرهای دیگر استفاده می کنند را نادیده می گیرند. تقریبا نزدیک به صدها نوع مختلف از مرورگرها وجود دارد و تعداد حتی بیشتری برای PDAها، تلفنهای همراه، و دستگاه های الکترونیکی لوکس دیگری که می توانند به اسنترنت متصل شوند موجود می باشند.

 امکان آزمایش صفحات سایت در همه این مرورگرها غیر ممکن است. درحالیکه آزمایش صفحات سایت در اکثر مرورگرهای مرسوم احتمالا برای اکثر مردم کافی می باشد، ولی طراحان سایتی که می خواهند سایت طراحی شده در پلتفرمهای مختلف بخوبی کار کند می توانند کدهایشان را با استانداردهای W3C بنویسند.

 

چرا همه طراحان سایت و برنامه نویسان از استانداردهای W3C تبعییت نمی کنند؟

 آنها اینکار را نمی کنند بدلیل آنکه هیچکدام از ویرایشگرهای HTML معروف، کدهایی که 100 درصد مطابق با استاندارد W3C باشد تولید نمی کنند. هرچه استاندارد جدیدتر باشد، احتمال کمتری وجود دارد که کدهای تولید شده مطابق با آن استاندارد باشد. در بین تمام ویرایشگرهای HTML موجود، دریم ویور بهترین کدها را تولید می کند و فرونت پیج بدترین آنها را. تعجبی وجود ندارد که فرونت پیج، که محصولی از مایکروسافت است، کدهایی تولید کند که منحصرا برای استفاده در اینترنت اکسپلورر مناسب می باشد. ویرایشگرهایHTML مرسوم دیگر نیز رتبه ای بین دریم ویور و فرونت را دارا می باشند.

 کدهای با دست نوشته شده نیز هیچ تصمینی ندارند که از استانداردها تبعیت کنند مگر آنکه شخصی که کدها را می نویسد با آخرین استانداردها آشنایی کامل داشته باشد. مشکل دیگری که با آن مواجه هستیم آن است که بسیاری از ویژگیهای جالب و جذاب موجود، توسط بسیاری از مرورگرها پشتیبانی نمی شوند. بسیاری از طراحان و برنامه نویسان وب، به عمد 35 درصد از بازدید کنندگان و کاربران را نادیده می گیرند تا بتوانند افکتی را که مورد نظر دارند را پیاده سازی کنند. در برخی حالات، سایت بنظر صحیح کار می کند ولی کارایی لازم را ندارد. منوهای کرکره ای، المانهای مرسومی هستند که در برخی از مرورگرهای مرسوم، کار نخواهند کرد. طراحان خوب، معمولا لینک متنی را جایی در صفحه قرار می دهند تا کاربرانی که به منوها دسترسی ندارند بتوانند از سایت استفاده کنند. با اینکار، اکثریت کاربران، به آنچه مطلوب است خواهند رسید و مابقی نیز به کمترین بسنده می کنند.

 

مخلص کلام

 با افزایش تعداد مرورگرها و روند ادامه آن، وجود استانداردی در کد نویسی، به نیازی ضروری بدل شده است. چنانچه شما از کدهایی استفاده کنید که استاندارد و معتبر نباشند بطوریکه در مرورگر خاصی بخوبی کار نکند، در این صورت، مشکل از جانب شماست. ولی چنانچه کدهای شما استاندارد باشند ولی در مرورگر خاصی به درستی نمایش داده نشوند، در اینحالت باگ در مرورگر است. سازمان W3C سرویس آنلاینی را برای بررسی معتبر بودن کدها به عموم ارائه داده است.

طراحی یک سایت خوب

طراحی سایت خوب در یک روز انجام نمی شود!

متاسفانه هنگامی که بخش طراحی وب سایت شما به پایان می رسد، کار شما هنوز پایان نیافته است. کارهای زیادی وجود دارد که برای طراحی سایت خود باید در نظر گرفته تا در جدول زمان بندی به دیگر کارها اضافه نمایید.

 

    * در نظر گرفتن زمان برای تمامی افراد مسئول در تیم طراحی سایت

 

      نوشتن، برنامه نویسی، تهیه عکس ... قبل از شروع یک پروژه طراحی سایت آغاز می شود. یک جدول زمان بندی برای تخمین زمان انجام کار از تمامی افراد تیم اجرایی پروژه دریافت نمایید.اطمینان حاصل فرمایید که هر یک از این افراد مسئول در اجرای پروژه، از مهلت پایان کار اطلاع دارند.

      به عنوان مثال، اگر شما یک برنامه نویس دارید که بر روی یک کپی از صفحهء فروش وب سایت کار می کند، حداقل دو هفته قبل از راه اندازی وب سایت باید این صفحه آماده باشد. این زمان برای طراحی سایت و طراح آن می باشد تا از آن برای طراحی و کدگزاری صفحه مورد نظر استفاده نماید.

      پس از کامل شدن طراحی سایت، وقت کافی برای انتشار آن خواهید داشت. همچنین برای طراحی سایت نیاز به زمان برای کدگزاری وب سایت، برنامه نویسی،توسعهء backend، راه اندازی نام دامنه و میزبانی وب می باشد.

      زمان برای انتشار غالباً در نظر گرفته نمی شود زیرا در زمان کوتاهی می توانید آن را به درستی و به صورت کامل انجام دهید. برای بسیاری از پروژه ها، من پیشنهاد می کنم حداقل یک هفته برای انتشار پروژه در نظر بگیرید. در نهایت دو هفته زمان برای انتشار و جلوگیری از عجله کاری و انجام تمامی مراحل نهایی طراحی سایت لازم می باشد.

      به خاطر داشته باشید اگر انتشار وب سایت به صورت محلی نیست باید زمان کافی برای انتقال و انتشار وب سایت های غیر محلی داشته باشید.

 

    * زمان برای توزیع و پخش

 

      هنگامی که یک وب سایت راه اندازی شد و یا در مورد یک بخشی از آن در مطبوعات اطلاعاتی انتشار یافت، این فرایند یعنی طراحی سایت، پایان نپذیرفته است!

      اگر شما اقدام به ساخت و طراحی وب سایت می نمایید و هیچ برنامه ریزی و یا راهی برای بازاریابی آن در نظر نگرفته اید، مطمئن شوید که زمان کافی برای جلب توجه موتورهای جستجو را دارید. این امر چندین هفته و یا حتی چندماه زمان لازم دارد.

      اگر می توانید از عهدهء بازار با وب سایت و یا دیگر روشها بربیایید و آن را ایجاد نمایید، در مدت زمان کوتاهی می توانید کمپین بازاریابی آنلاین را تحت تاثیر قرار دهید.

      برخی از این ایده ها شامل ترویج وب سایت از طریق خبرنامه و ارسال آن به شرکاء، انتشار آگهی، ارسال کارت پستال و یا انتشار آنلاین مقاله و ارسال ایمیل می باشد.

      همچنین انتشار مطالب و محتوای وب سایت در سراسر دنیا کمی زمان نیاز دارد. چند روز وقت برای انجام ارسال ایمیل به آدرس های مختلف و مرتبط نیز در نظر بگیرید.

      اگر زمان کافی برای ارسال نرخ موارد کلی وب سایت تان در نظر بگیرید، در هزینه های خود صرفه جویی کرده و پول ذخیره خواهید کرد  اما معمولاً گرفتن نتایج زمان بیشتری طول خواهد کشید.

      اگر اقدام به توزیع اعلامیه و یا قرار دادن آگهی و تبلیغات در مجلات کرده اید برای انجام فعالیت های مورد نظر، زمان کافی برای هر یک از افراد مسئول را در نظر بگیرید.

 

    * زمانی برای نشان دادن واکنش از طرف بازار هدفمند

 

      اگر کار شما ایجاد بازار(بازاریابی) برای محصول و یا ترویج وب سایت برای ترویج یک کلاس و یا یک رویداد می باشد، باید بدانید این امر به خصوص بسیار مهم می باشد.

      ضروری است که اطمینان حاصل فرمایید که تمامی موارد در طراحی وب سایت برای مشتریان شما کاملاً و به سرعت قابل دسترس می باشد.

      سعی کنید برای مشتری خود این کار را به اندازهء کافی حرفه ای انجام دهید و نظر خود را ارائه دهید، برای این کار بودجه ای در نظر بگیرید تا اطلاعات لازم در مورد شرکت شما و یا پیشنهادات ارائه شده توسط شما در دسترس باشد و پس از آن برای انجام کار تصمیم بگیرید.

      قاعدهء مناسب برای انجام این کار این است که هر چقدر زمان بیشتری برای بازار هدفمند خود و بررسی و توجیه نیاز های مشتریان بگذارید، رویداد ها و یا کلاس وب سایت و خدمات وب سایت شما گران تر خواهد شد. بسیار مناسب است که موارد مورد نیاز در طراحی سایت برای افراد را به سرعت برای رسیدن به برنامه های آنها فراه آورید.

      اگر هدف شما کارآفرینی و انجام کار به صورت انفرادی است، ممکن است روشن شدن برنامهء افراد برای یک روز کامل و یک هفته قانون و مقررات برنامه مشکل باشد  حتی اگر آنها موافق و آمادهء انجام کار باشند. اما اگر برنامه ریزی 3 هفته ای همراه با قانون و مقررات برای تیم طراحی سایت تان ارائه نمایید، برنامه ریزی آسان تر خواهد بود.

      اگر لازم بود افراد و یا اعضای تیم طراحی سایت برای انجام پروژه به سفر بروند، قطعاً توجهات بیشتری برای هماهنگی لازم می باشد.

      با وجود تمام این ملاحظات، ممکن است به نظر برسد برای شروع برنامه ریزی برای پروژه طراحی سایت، به چند ماه زمان نیاز داشته باشید. اما واقعیت این است که بسیاری از این مراحل به سرعت انجام می شود. اما هنوز هم می گویم که بهتر است تا حد ممکن زمان کافی برای رویارویی با هر مرحله از پروژهء طراحی سایت به طور کامل و بدون عجله در نظر بگیرید.

      اگر از این روش در برنامه ریزی برای انجام پروژه های طراحی وب سایت استفاده نمایید، معمولاً نتیجهء بهتر و موثر تری خواهید داشت.

www.arjgostar.com

051-38656540